Mine studietips som kronisk syk - del 2

For 1 år siden skrev jeg dette innlegget som var ment som tips til studiestart, og kanskje spesielt rettet til de som var kronisk syke. Målet var at tipsene skulle være nyttige for alle, og forhåpentligvis at jeg kunne bidra med noe til å hjelpe andre i en ellers stressende hverdag med nye studier. Nå er det akkurat en uke til det braker løs for min del. I år begynner jeg på interiør som du kan lese mer om her. Studiet bygger opp til utrulig mange ulike ting, og man lærer ikke bare om hvilken farge på sofaen som er fin. Er så utrulig mye mer man må tenke på, og jeg skal selvfølgelig fortelle mer om dette når den tid kommer. 

Nå som jeg har erfart hvordan det er å være student i et år på universitetet tenkte jeg å komme med tips/ erfaringer, og samle alt i et nytt innlegg som blir volume 2. Tenkte det kunne være spennende, og man lærer alltid noe nytt. Forhåpentligvis kan jeg klare å komme med enda bedre tips denne gangen. Innlegget vil være bygd opp ganske likt som det første, men forskjellen fra den gang og nå er at jeg har ett års erfaring som student med en kronisk sykdom. 

Finn ut hva du har rett på i forhold til tilrettelegging.

Anbefaler virkelig å undersøke så tidlig som mulig om hvilke rettigheter man har, og eventuelle tilrettelegginger som kan gjøres for deg som student med eller uten kronisk sykdom. Spesielt nyttig er det om man har en kronisk sykdom da utfordringene i hverdagen kan bli store, og med tilretteleggingen kan de utfordringene bli litt mindre. For å gi mer konkrete eksempler så vil en med dysleksi ha rett til PC under eksamen hvor man på enkelte steder egentlig må skrive for hånd, eller ha rett til lydbøker. Disse tilretteleggingene vil ikke nødvendigvis skje automatisk, så derfor må det undersøkes tidlig. Fristene for innlevering av søknad kan variere, men de fleste plasser er fristen allerede tidlig september. 

Tilretteleggingen jeg fikk under for eksamen som hjalp meg var utvidet tid, bruk av PC og eget rom. Herregud hvor takknemlig jeg var for at jeg søkte for på alle fem eksamene jeg hadde var jeg dårlig i magen. Noen var verre enn andre, men bare tanken på å sitte i et rom med flere stresset meg veldig. Når jeg fikk eget rom var det tilegnet egen vakt til meg, så trengte ikke stresse med om jeg måtte på do eller ha luft. Det å bare ha friheten til å kunne på do når jeg trengte det var deilig da hos meg det ofte bare kommer helt plutselig. Ellers var ekstra utsettelse på oppgaver veldig essensielt for at jeg i det hele tatt fikk til å levere. Hadde noen oppgaver hvor jeg var veldig dårlig, men fikk levert selv om fristen var ute. Hadde ikke lærerne vist dette ville jeg ikke fått oppgaven godkjent, og kunne dermed ikke gått opp til eksamen. 

Søk om ekstra stipend

For min del kunne jeg ikke arbeidet og gått skole samtidig, så ekstra stipend har vært helt fantastisk. Samboeren min har arbeidet mens han gikk skole dette året, og merket bare hvor sliten han ble av det til tider. Det gikk, men har vært tøft og tungt. Tanken på at jeg også måtte gjøre det har vært skremmende, men med ekstra stipendet har jeg sluppet alt det stresset. Mindre stress, mindre problemer med magen. Søknadsskjemaet er ment for de som har en funksjonshemning som gjør at de ikke er i stand til å jobbe vanlig. Min vil da være magen. Søknadsskjemaet finner du her (norsk versjon) og her (engelsk versjon). Jeg bruker den norske versjonen. 

Legg opp en plan, ha realistiske mål og senk kravene

I min tid som student har jeg virkelig fått erfart hvor viktig det er å sette opp en plan. Den trenger absolutt ikke være detaljert, men sett i alle fall opp de viktigste datoene som eksamen, innleveringsfrister osv. Det gjør det med et mye enklere å planlegge, og man kan ha realistiske mål. Jeg har erfart at om man setter opp for mye klarer man ikke komme over alt man ønsker å gjøre. Det vil til slutt bare bli en irritasjon eller skuffelse i mitt tilfelle. Klarte ikke alle delmålene jeg satt meg, hvor noen kanskje var urealistiske, hvem vet?

Med å senke kravene mener jeg absolutt ikke at man bare skal satse på E i karakter, men heller satse på det som er realistisk for deg om det gir mening? For min del satset jeg ikke på A i alle fag for med sykdommen var det umulig. Minstekravet var å stå selvfølgelig, men ut ifra det jeg klarte å jobbe varierte karakterene. Bestemte meg også tidlig for å være fornøyd med det jeg fikk for jeg viste at sykdommen ikke gjorde ting lett. Ingenting i veien å oppnå kun A resultater med en kronisk sykdom, men heller ingen nederlag om man får en E. Faget er i alle fall bestått og godkjent. Man slipper mer studielån som er det viktigste til slutt mener i alle fall jeg. Du er heller ikke dårligere enn noen andre, og man kan fint få seg jobb med en E på eksamen. 

Lag deg en strukturert hverdag

Denne går litt mer i dybden på det å legge en plan. Har man en strukturert hverdag kan det gjøre ting enklere, men jeg forstår at det er mye enklere å si teoretisk enn hva det er i praksis. De dagene jeg lagde en strukturert plan fungerte veldig godt for fikk gjort det jeg skulle samt at jeg viste i ettertid hva jeg hadde gjort. Et annet tips er å gjøre det så enkelt som mulig for deg. Jeg brukte timesvis på en planlegger for at jeg ville det skulle se fint ut. Resultatet var at de timene jeg egentlig kunne brukt på skolearbeid gikk bort til noe som ikke fikk mer mer effektiv. Det bare så slikt ut på papiret. Selvfølgelig hjalp det meg visuelt sett å se hva jeg måtte gjøre, men de ukene jeg var syk var det ikke til stor hjelp.

I år har jeg dermed bestemt meg for at jeg skal bruke mindre tid på det. Har byttet ut planleggeren min, og systemet mitt er forhåpentligvis mye enklere. Bruk tid på det som er verdt å bruke tid på. Som kronisk syk har jeg virkelig fått erfare på akkurat det punktet. Står det ikke i planen å lese kapittel 7, men du allikevel ønsker det så gjør det. Ikke bind deg fast til planen, for det skjer endringer hele tiden. 

Ha belønninger

Denne har jeg vært fryktelig dårlig til å følge opp mens jeg har vært student da jeg føler for mitt behov at den kanskje ikke helt passer meg. Selvfølgelig er den viktig, men se på ditt behov. Belønningen trenger ikke være sjokolade, men for eksempel studerer man i en time, ta så fem minutters pause på Facebook eller les et kapittel i favoritt boken din. Hjernen klarer ikke jobbe på høygir hele tiden, så pauser er absolutt viktig! Noe ekstra spesielt i måneden kan være med på å øke motivasjonen, men et tips er også å ikke belønne seg selv for alt.

Med det mener jeg at for hver side jeg leser trenger jeg ikke en kjeks eller non-stop sjokolade. Jobb litt for belønning for da betyr den gjerne mer. Om du kan lag deg "sunne" belønninger. Kutt opp gulrøtter for så ha dem i ei skål. For hvert nye avsnitt i et kapittel du leser belønner du deg med ei gulrot. På den måten hjelper du hjernen med konsentrasjon, men også holder motivasjonen oppe. Som sagt enklere sagt enn gjort, men verdt et forsøk. 

Jobb jevnt med stoffet, og husk pauser

Om du kan og har mulighet, så jobb så jevnt med stoffet som mulig. Jobber man jevnt slipper man stress til eksamen noe jeg personlig fikk erfare. Var mye syk gjennom sykdomsperioden min som gjorde at jeg ikke jobbet jevnt i det hele tatt. Da eksamen kom stresset jeg så mye at i tillegg til en turbulent mage hadde jeg angstanfall. 

Et annet tips er at mens man skriver gjør notatene dine så enkelt som mulig om du kan det. Jeg skrev alltid veldig detaljerte notater som gjorde at jeg brukte timesvis på bare notater. Kom meg gjennom, men skulle gjerne jobber mer effektivt. Her må man selvfølgelig følge sitt eget system først og fremt, men ha rom for forbedringer/ forandringer. Eksempel på en ting jeg måtte endre på var at jeg først ikke ønsket å notere i timen mens foreleseren snakket. Fant fort ut at det var en dårlig strategi for meg, så endret den. Begynte å notere ned som fungerte mye bedre. Hva som fungerer best for deg kan være helt individuelt i hva som fungerer for meg. Ta også rikelig med pauser mens man jobber. Det hjelper veldig på konsentrasjonen mens man jobber med stoffet. 

Oppdater deg på pensumliste, utstyrsliste osv.

I fjor gjorde jeg ikke så mye forberedelse før studiet startet, men det trengte jeg ikke. I år må jeg forberede meg mer, så gjerne oppdater deg på pensumliste, skriv ned hva du trenger av nødvendig materiale osv. På den måten møter du ikke helt uforberedt. Jeg fikk erfare at som universitetsstudent på i alle fall pedagogikk forventet de mye mer av deg enn på for eksempel videregående. Det ble ikke skrevet anmerkning om man ikke hadde boka, men de lånte heller ikke ut bok til deg. Da var det på en måte ditt problem om du ikke hadde den spesifikke boka. Ansvaret lå på deg, og det var ingen som passet på at du hadde fått gjort alt. Møtte man opp uforberedt til en tima, ja da lå det på deg. De fortsatte som planlagt. Fikk erfare at timeplanen var ganske stram, og lite rom for eventuelle spørsmål noe som gjorde at jo mer forberedt jeg var jo mer forsto jeg på forhånd. Med en klasse på ca. 300 elever kunne ikke alle stille spørsmål, men det var selvfølgelig ikke ulovlig heller. 

Still gjerne spørsmål til sensoren din, men kanskje ikke akkurat spørsmål som "hva har vi om i dag?" om det gir mening?

Ha det gøy, vær sosial, og for all del ta deg tid til å være syk

For all del ikke glem å ha det gøy på studiet ditt. Du går på skole for å lære noe, men skolen handler også om det sosiale. Få nye venner, vær med om du kan i fadderuka eller på andre sosiale arrangementer. Jeg fikk ikke mange bekjentskap, men møtte utrulig mange flotte mennesker. Den erfaringen vil jeg ta med meg videre, og i år er jeg enda mer klar. Ikke jobb hele tiden for man blir fort lei av det også. Slapp av, og nyt tiden som student. Man kan ikke gå tilbake i tid, men heller nyte nåtiden. Sosiale arrangementer trenger heller ikke alltid inneholde fest og dagen-derpå-fylla. Koselig café tur har like mye verdi som en fest. Gjør det som passer best etter din sykdom, og dine behov. 

Ta deg også tiden til å være syk. Med en kronisk sykdom er det utrulig vanskelig, i alle for meg å være på topp hele tiden. Godta at kroppen ikke alltid har energi til ting, eller skolearbeid. Om man trenger en hviledag, så ja da trenger man det. De fleste lærere forstår om man forklarer dem situasjonen. Det gjorde jeg, og de lærerne jeg hadde syns alltid det var koselig når jeg møtte opp. Lærerne mine visste om mine utfordringer, så ble veldig glad når jeg så at de la merke til at jeg var i klasserommet eller på forelesningssalen. Mitt studiet var heldigvis ikke obligatorisk bortsett ifra eksamen, men om du har mye obligatorisk undervisning vil jeg absolutt anbefale å snakke med læreren. Man kan ikke akkurat bestemme når man skal være syk, og bedre å være litt forberedt om man har muligheten til det. Kom gjerne med løsningsforslag, som for eksempel at om du er dårlig kan du allikevel gjøre oppgaven hjemme om det er mulig. Alle har ulike behov, så ikke alltid det går, men gjør det beste ut av situasjonen. 

Les del 1 her om du ønsker

Masse lykke til med studiene! Har du noen tips som jeg har glemt, kommenter dem gjerne. Kan også skrive mine tips for hvordan man overlever fadderuka med en kronisk sykdom om noen er interessert i det?

- JM

Facebook
Instagram
Pinterest
Twitch
Patreon

#blogg #helse #kronisksyk #sykdom #ulcerøscolitt #ulcerativecolitis #medisin #sykehus #sommer #skolestart #hverdag #tips #studie

5 kommentarer

frodith

09.08.2017 kl.18:56

Fine tips dette tenker jeg :-)

Jeanett Michelle

09.08.2017 kl.19:32

frodith: Tusen takk! :D

dvergpinschere i mitt hjerte

09.08.2017 kl.19:32

Flotte tips! lykke til!

spisogspar

09.08.2017 kl.22:17

Ja dette var fine og nyttige tips for mange <3

Jeanett Michelle

10.08.2017 kl.02:54

spisogspar: Tusen takk, og så bra! :D

Skriv en ny kommentar

Jeanett Michelle

Jeanett Michelle

24, Harstad

Hei :) Er en åpen og ærlig blogg som handler om livet som kronisk syk på både godt og vondt. Har sykdommen Ulcerøs Colitt, og hatt det siden 12 års alderen. På fritiden elsker jeg å tegne, og å gjøre mye annet kreativ arbeid. Er opprinnelig fra Harstad, men bor nå i Trondheim sammen med samboeren min. Har du ellers noen spørsmål ikke nøl med å ta kontakt. Du når meg på e-post: jmdrawing@hotmail.com :) Design laget av Ina Anjuta, du finner flere gratisdesign på bloggen hennes; www.inaanjuta.blogg.no

Kategorier

Arkiv

hits